неділя, 21 лютого 2016 р.

Відкритий урок з економіки

16.02.2016. Відкритий урок з економіки для вчителів міста в рамках «Перкспективи»
Тема уроку: Витрати, доходи та прибуток підприємства


Конспект уроку  
  

Тема: Витрати, доходи та прибуток підприємства

          Мета: сформувати первинні знання про витрати виробництва та їх види, про формування економічного прибутку, показати, за рахунок чого відбувається зростання підприємницького доходу, та як між собою пов’язані дохід, витрати та прибуток підприємця, формувати вміння розраховувати підприємницький прибуток, розвивати логічне мислення, спостережливість, самостійність, сприяти розвитку економічного світогляду учнів, виховувати пізнавальний інтерес до економічної науки.
Обладнання:  мультимедійна презентація, таблиці, схеми, картки з індивідуальними завданнями, кольорові картки
Тип уроку: комбінований

ХІД УРОКУ
I.  Організаційний момент
IІ.  Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
1.     Бліцопитування «Я тобі – ти мені»
2. До якого виду підприємницької діяльності відноситься кожна ситуація? (слайд 2)
Застосувати кольорові картки (В — виробнича, П — посередницька, Ф — фінансова)
-        Брокер запропонував до продажу 10 % акцій ВАТ «Іваноенерджі». (П)
-        У супермаркеті «Сільпо» пропонують бонуси-знижки на продукти харчуван¬ня. (П)
-        Будівельна компанія «Херсонпромбудспецмонтаж» здала в експлуатацію новий двадцятипо¬верховий будинок. (В)
-        Банк «Аргентум» видає кредити на придбання авто. (Ф)
-        Швейна фабрика «Коу фешн» пропонує до продажу товари літнього асортименту. (В)
-        Страхова компанія «Наска» освоїла нові види страхування. (Ф)
-        Приватний підприємець С.Возняк відкрив майстерню з ремонту взуття. (В)
3. Видатні підприємці – хто вони?
       1.   Запропонував та втілив ідею парку розваг. -  Уолт Дісней
        2.  Найвідоміший у світі мільйонер, керівник найбільшої у світі компанії з виробництва  програмного забезпечення – Білл Гейтс
       3.   Засновник міжнародної компанії, яка виробляє найпопулярніші в світі штани – Леві Страус
       4.     Власник і засновник відомої компанії з виробництва мотоциклів – Соітіро Хонда
       5.     Відома ікона в галузі моди, чиє ім’я прикрашає одяг, ювелірні вироби, годинники, а найвідоміший аромат шанель№5 є найулюбленішим для мільйона жінок – Коко Шанель
       6.      Мультимільйонер, людина-легенда, що увірвалась в сучасний світ технологій та прославилась корпорацією Apple – Стів Джобс 
III.   Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів
 - Повідомлення теми й мети уроку (слайд 4)
 - Постановка проблемного завдання (слайд 5)
Запис на дошці:
«Гонитва за прибутком — єдиний спосіб, за допомогою якого люди можуть задовольнити потреби тих, кого вони взагалі не знають»
                                                                                                     Фрідріх фон Хайєк
Як слід розуміти зміст написаного в межах теми уроку? А ось наша справа сьогодні на уроці, або підтвердити ці слова, або спростувати.

IV.  Вивчення нового матеріалу
План
1. Прибуток
Ø Загальний дохід
Ø Загальний прибуток
Ø Бухгалтерський прибуток
Ø Економічний прибуток
Ø Чистий прибуток
2. Витрати
Ø Постійні
Ø Змінні
3. Максимізація прибутку

Підприємець виконуватиме свої функції лише тоді, коли це дасть йому можливість реалізувати приватний інтерес, досягти власної вигоди. Вищим втіленням інтересу підприємця є підприємницький дохід.
Прибуток є основним стимулом створення і діяльності підприємства, адже за рахунок нього окуповуються витрати на виробництво та збут товару, оплачується робота працівників. Від його розмірів залежать можливості кожного у забезпеченні власної господарської діяльності в умовах конкуренції. Питання про те, що виробляти, як виробляти, підприємства у ринкових умовах визначають за основним орієнтиром – прибутком.
         Давайте пригадаємо формулу прибутку:  (слайд 6)
Прибуток = дохід – витрати
         З неї випливає, що добиватися збільшення прибутку можна двома способами:
-        зменшуючи витрати на виробництво
-        збільшуючи дохід від реалізації продукції
Отже, слід ретельно вивчити обидва способи.
1. Прибуток
Підприємець має організувати свою діяльність у такий спосіб, щоб дохід від реалізації продукції фірми був більший, ніж загальні витрати. Тільки в такому випадку фірма буде мати прибуток.
Валовий (загальний) дохід фірми – це сума доходу, отриманого фірмою від продажу певної кількості продукції.  (слайд 7)
                                                                    ТR = P×Q   (записати формулу в зошит)
 Де:  TR (total revenue) – загальний доход;
         P (price) – ціна одиниці продукції
         Q (quantity) – обсяг проданої продукції
2. Витрати
Виробничі витрати - це фактичні витрати виробника на придбання й використання всіх необхідних умов  виробництва, які забезпечують досягнення кінцевого результату господарської діяльності. (слайд 8)
Наприклад, щоб виробити джинси, необхідно купити тканину, нитки, ґудзики, швейні машинки тощо, а також найняти працівників.
Всі витрати поділяються на кілька видів (слайд 9)
Зовнішні витрати (явні, бухгалтерські) – це витрати на придбання ресурсів, які не належать даній фірмі, (придбання сировини, виплата зарплати, податки). Ці витрати враховуються в бухгалтерських звітах і називаються бухгалтерськими.
Внутрішні витрати (неявні, неоплачувані) – це витрати на власний і самостійно використовуваний ресурс (фірма використовує власне приміщення і не платить за оренду)
Неявні витрати включають: «втрачену» заробітну плату, яку міг би отримати підприємець як найманий працівник за своїм фахом; «втрачену» орендну плату, якби він здав в оренду свої виробничі приміщення; «втрачений» відсоток на суму грошей, яку підприємець міг би покласти в банк замість інвестування у виробництво
(слайд 9)
Так оцінюють прибуток бухгалтери, тому його ще називають бухгалтерським. Щоб обчислити бухгалтерський  прибуток фірми, (слайд 10) треба від загального доходу відняти зовнішні витрати фірми, тобто:
                                                        АсP = TR–ЕC   (записати формулу в зошит)
Економісти ж при визначенні прибутку враховують і внутрішні витрати. Такий прибуток називають економічним
Економічний прибуток - це різниця між загальним доходом (виторгом) та економічними витратами (зовнішні + внутрішні, включаючи нормальний прибуток). Нормальний прибуток дорівнює альтернативній вартості праці підприємця, вкладеної ним у виробництво. (слайд 10)
EP = TRTC ,  де ТС = (EC+IC)
Види витрат (з урахуванням чинника часу) (слайд 11)
Графіки ТС, FC ,VC(слайд 11,12,13,14)             
Загальні витрати (ТС) 
Суму постійних і змінних витрат виробництва називають загальними витратами фірми (total costs – TC).
Тому формулою загальних витрат є:
                                                   TC = FC + VC   (записати формулу в зошит)
де  TC (total costs) – загальні витрати
      FC (fixed costs) – постійні витрати
      VC (variable costs) – змінні витрати.
(слайд 15)

Прибуток можна розраховувати по-різному.
Загальний прибуток  (ТP)
це різниця між загальним доходом
та загальними витратами фірми
ТP = TR–TC
Де,  ТP (total profit) – загальний прибуток
        ТR (total revenue) – загальний дохід;
        ТС (total costs) – загальні витрати; (слайд 16)
                                                   
Чистий прибуток (NP)
частина економічного прибутку, що залишилась після виплати податків і платежів
NP = TPT
Де, NP (net profit) – чистий прибуток
       ТP (total profit) – загальний прибуток
Т (tax) – податок на прибуток
Податок на прибуток підприємств – 18%
(з 1 січня 2015 р. – 16%)
Податок на доходи фізичних осіб – 15%    (слайд 17)
У сучасній економічній науці застосовують ще один дуже важливий показник – граничні витрати. (слайд 18)
Граничні витрати (marginal costs – MC) – приріст витрат, пов’язаний із випуском додаткової одиниці продукції
                                                  МС = ΔТС : ΔQ   (записати формулу в зошит)
Де:    ΔТС – зміна загальних витрат;
          ΔQ – зміна кількості продукції, що виробляється
Граничний виторг (marginal revenue – MR) – дохід, пов’язаний з продажем додаткової одиниці продукції 
                                                              МR = ΔТR : ΔQ   (записати формулу в зошит)
Де:    ΔТR – зміна валового доходу;  ΔQ – зміна кількості продукції, що виробляється  (слайд 18)  
Розв’язування задачі 1. Заповнити пропуски в таблиці, проаналізувати отримані результати й визначити найкращий обсяг виробництва, що максимізує прибуток.
Кількість товару
Q
Загальний дохід
TR
Постійні витрати
FC
Змінні витрати
VC
Загальні витрати
TC
Загальний прибуток
ТP
1
750
400
200
600
150
2
1100
3
1500
4
1800
5
2000
6
2750
7
3600

Кількість товару
Q
Загальний дохід
TR
Постійні витрати
FC
Змінні витрати
VC
Загальні витрати
TC
Загальний прибуток
ТP
1
750
400
200
600
150
2
1500
400
700
1100
400
3
2250
400
1100
1500
750
4
3000
400
1400
1800
1200
5
3750
400
1600
2000
1750
6
4500
400
2350
2750
1750
7
5250
400
3200
3600
1650


3. Максимізація прибутку (слайд 21)
3.1. Визначення обсягу виробництва методом порівняння загального доходу (ТR) та загальних витрат (ТС) (слайд 22)
3.2. Визначення обсягу виробництва методом порівняння граничного доходу(MC) і граничних витрат(MR)
Закон максимізації прибутку підприємства  (слайд 23)
Максимального прибутку підприємство досягає за певних оптимальних умов виробництва, а саме тоді, коли граничні витрати дорівнюють граничному виторгу
MC = MR
V.  Закріплення знань учнів
1. Бліцопитування (Так/ Ні)  (слайд 25)
1. Чистий прибуток підприємства — це те, що залишається від валового доходу після відрахування всіх витрат і сплати податків. (Так)
2. Бухгалтерський прибуток завжди більший за економічний. (Ні)
3. Якщо економічний прибуток дорівнює нулю, фірмі слід залишатися в галу¬зі. (Так)
4. Валовий дохід обчислюється шляхом множення ціни товару на обсяги продажів. (Так)
5. Внутрішні витрати записуються в бухгалтерських документах. (Так)
6. Економічний прибуток — це різниця між валовим приб мутком та внутрішніми витратами. (Ні)
2. Прийом «Слабка ланка»
Пропоную пригадати всі нові терміни уроку. Перший учень називає один термін, другий попередній і свій, третій - два попередні та свій і т.д. Порядок слів зберігається. Якщо учень помилився, то наступний не виправляє його, а говорить: «Слабка ланка»
3.Вирішення проблемного завдання (слайд 26)
Чи згодні ви зі словами фон Хайека? Аргументуйте свої відповіді

Додаткове завдання «Термінологічнийт креатив»
Учням, об’єднаним в пари, даються два-три поняття. Завдання учнів - записати декілька визначень кожного поняття і потім захистити свою точку зору.
VI.  Підсумок уроку
Заключне слово
Оцінювання
Рефлексія (прийом «Підведемо підсумки»)  (слайд 27)
- найбільший мій успіх - це...
- я не вмів, а тепер умію...
- я змінив своє ставлення до...
- на наступному уроці я хочу...
VІІІ.   Домашнє завдання
-        Опрацювати підручник: §16-17
-        Розв’язати задачі 2-3.
-        Навести прилади випадків, коли інтереси підприємців суперечать інтересам суспільства. Як можна розв’язати цю суперечність?